Emocionālās brīvības tehnikas (Emotional Freedom Techniques, saīsināti – EFT) ir uz darbu ar ķermeni orientēta metode, kas rada dzīļu psiholoģisku efektu. Šī tehnika izmanto akupunktūras punktus emocionālo un psiholoģisko problēmu risināšanai.

EFT procesa laikā mēs, koncentrējoties uz savas emocionālās vai psiholoģiskās problēmas, bungojam pa noteiktiem akupunktūras punktiem uz ķermeņa. Šīs stimulācijas rezultātā notiek ķīmiskās neiroloģiskā līmeņa izmaiņas smadzeņu darbībā, kā rezultātā notiek izmaiņas mūsu emocijās, domāšanā un ķermeniskajās izjūtās. Mēs paliekam mierīgāki, atslābinātāki un spējam reālistiskāk un konstruktīvāk uztvert situāciju, kas palīdz optimāli un efektīvi rīkoties.

Vienkāršiem vārdiem runājot, EFT ir tehnika, kas palīdz mums atbrīvoties no stresa un samazināt stresa negatīvo ietekmi uz ķermeni. Kā arī tā palīdz mainīt mūsu smadzeņu reakciju uz dažādām situācijām – mēs sākam mierīgāk uztvert to, kas līdz šim mums izraisīja intensīvu stresa reakciju (piem., spriedzi, trauksmi, bailes, aizkaitināmību, uzmācīgas negatīvas domas, nespēju aizmigt, sarkšanu, sausu muti, grūtības koncentrēties, saraustītu domāšanu/valodu utt.).

Regulāri ikdienā praktizējot EFT metodi, ar laiku mēs kļūstam arvien noturīgāki pret stresu, emocionāli stabilāki un līdzsvarotāki.

Kā rodas stress?

Stress sākas mandeļveida ķermenī (amigdalā), kas atrodas limbiskajā sistēmā. Amigdalu dēvē par organisma dūmu detektoru, jo sajūtot briesmas, tā liek smadzenēm aktivizēt fizioloģisku aizsardzības reakciju – cīnīties vai bēgt. Lai mēs varētu uz briesmām reaģēt straujāk un izdzīvot, ķermenī paaugstinās adrenalīna līmenis, izdalās stresa hormons – kortizols, muskuļi savelkas, asinsspiediens paaugstinās, sirdsdarbība paātrinās un palielinās cukura līmenis asinīs. Visa ķermeņa enerģija tiek novirzīta pašaizsardzībai – bēgt, cīnīties vai sastingt. Šī reakcija uz stresu paglābj mūs no tūlītējiem draudiem, kā tas bija mūsu senčiem, kad viņi pēkšņi savā ceļā satika, piemēram, lāci. Taču šis process patērē milzīgi daudz mūsu enerģijas. Šis enerģijas patēriņš ir attaisnojams, ja ļauj mums izglābties un palikt dzīviem. Problēma ir tajā, ka atšķirībā no mūsu senčiem, kuriem stress bija tieši saistīts ar draudiem dzīvībai, lielāka daļa mūsdienu stresoru nav bīstami dzīvībai – publiskās uzstāšanas, eksāmeni, darba intervija, kritika, noraidījums, vientulība, raizes par rēķinu apmaksu utt. Tādejādi bieži vien nervozēšana par korķiem uz ceļa vai savu lieko svaru var likt ķermenim aktivizēt cīnīties vai bēgt reakciju. Tas nozīmē, ka stresa līmenis ķermenī mums ir paaugstināts ilgstošāku laiku un mēs biežāk un ilgstošāk atrodamies cīnīties vai bēgt režīmā. Tas, protams, iztukšo mūs enerģētiski un negatīvi atsaucās gan uz mūsu fiziskās (palēnināta gremošana un vielmaiņa, pārslodze sirdij, elpošanas sistēmai, imunitātei, veģetatīvai nervu sistēmai, izjaukts hormonālais līdzsvars utt.), gan emocionālās veselības (trauksme, nomāktība, apātija utt.).

Kā var palīdzēt EFT?

Pētījumi rada, ka EFT ir efektīvs veids kā samazināt stresu un tā negatīvo ietekmi uz ķermeni, jo tiek izmantoti akupunktūras punkti. Noteiktu akupunktūras punktu stimulācija samazina uzbudinājumu mandeļveida ķermenī, tādejādi apklusinot trauksmes signālu. Vienlaikus pazeminās stresa hormona līmenis asinīs un tas ļauj organismam atgriezties miera stāvoklī. Līdz ar to jūs varat pielietot EFT katru reizi, kad sajūtat stresu un gribat justies labāk, mierīgāk, atslābinātāk un drošāk.

Kā EFT var palīdzēt risināt emocionālās un psiholoģiskās problēmas?

Vienkāršoti runājot, mūsu emocionālās un psiholoģiskās problēmas patiesībā ir ieradums (smadzeņu līmenī – tās ir noteiktās neironu ķēdes) uz konkrētām situācijām automātiski reaģēt ar vienām un tām pašām emocijām, domām un uzvedību. Piem., mēs pierodam stresot par drīzu publisko uzstāšanos; pierodam justies bēdīgi un vientuļi paliekot vieni; pierodam uzsmēķēt/uzēst, kad nevaram nomierināties; pierodam saspringt un uzvilkties, ka kāds pret mums rupji izturas; pierodam pirms miega nemitīgi pārdomāt dienā notikušo utt.

Kāpēc ar pozitīvo domāšanu vien mēs nespējam mainīt šos psiholoģiskus ieradumus? Tāpēc ka, kamēr mūsu ķermenī būs spriedze, bet smadzenēs (limbiskajā sistēmā) – trauksmes signāls saistībā ar konkrētu situāciju, nekas nemainīsies mūsu jūtās, domāšanā un uzvedībā. Citiem vārdiem, spriedze ķermenī un trauksmes signāls limbiskajā sistēmā uztur šo ķēdi nemainīgu. Laba ziņa ir, ka ir iespējams pārveidot limbisko sistēmu, lai tā sāktu savādāk reaģēt uz pazīstamiem stimuliem. To apliecina jaunākie zinātniskie atklājumi par smadzeņu neiroplastiskumu, kas norāda uz to, ka smadzeņu signālceļus ir iespējams pārveidot.

Kad EFT procesa laikā mēs koncentrējamies uz savās emocionālās/psiholoģiskās/fiziskās problēmas un bungojam pa noteiktiem akupunktūras punktiem, mazinās stresa reakcija ķermenī saistībā ar šo stimulu. Rezultātā ķermenī rodas miera un atslābuma sajūta saistībā ar situāciju. Mainoties mūsu emocionālajām stāvoklim, mainās arī mūsu situācijas uztvere un rīcība. Tādā veidā mainās mūsu ierastās reakcijas uz dažādām stresa situācijām.

Atrodoties mierā stāvoklī, mēs spējam adekvātāk uztvert un reaģēt uz notiekošo un pieņemt vislabākos lēmumus.

Koplietojiet šo rakstu, lai pasaule zina