Emocionālās Brīvības Tehnika (EFT)

Emocionālās brīvības tehnika (EFT)

Emocionālās brīvības tehnika (Emotional Freedom Techniques, saīsināti – EFT) ir uz darbu ar ķermeni orientēta metode, kas rada dzīļu psiholoģisku efektu. Šī tehnika izmanto akupunktūras punktus emocionālo un psiholoģisko problēmu risināšanai.

Kā rodas stress?

Stress sākas mandeļveida ķermenī (amigdalā), kas atrodas limbiskajā sistēmā. Amigdalu vēl dēvē par organisma dūmu detektoru, jo sajūtot briesmas, tā liek smadzenēm aktivizēt cīnīties vai bēgt reakciju.

Cīnīties vai bēgt reakcija palīdz ķermenim novirzīt visu enerģiju pašaizsardzībai. Lai mēs varētu reaģēt straujāk un izdzīvot, ķermenī paaugstinās adrenalīna līmenis, izdalās stresa hormons – kortizols, muskuļi savelkas, asinsspiediens paaugstinās, sirdsdarbība paātrinās un palielinās cukura līmenis asinīs. Šai reakcijai uz stresu ir jāglābj mūs no tūlītējiem draudiem, tieši tāpat kā tas ir bijis mūsu senčiem, kad tie sastapās ar kādu tīģeri vai lāci. Taču atšķirībā no mūsu senčiem, mēs ikdienā saskaramies ar komplicētiem un daudzveidīgiem stimuliem un stresoriem. Bieži vien vienkārša nervozēšana par korķiem uz ceļa vai savu lieko svaru var likt ķermenim aktivizēt cīnīties vai bēgt reakciju. Tādejādi stresa līmenis ķermenī mums ir paaugstināts ilgstošāku laiku, kas nozīmē, ka mēs dzīvojam hroniska stresa režīmā. Tas, protams, negatīvi atsaucās gan uz mūsu fiziskās, gan emocionālās veselības, radot somātiskās saslimšanas un emocionālās/psiholoģiskās problēmas.

Kā palīdz EFT?

EFT procesa laikā mēs, koncentrējoties uz savas emocionālās vai psiholoģiskās problēmas, bungojam pa noteiktiem akupunktūras punktiem uz ķermeņa. Akupunktūras punktu stimulācija samazina aktivitāti mandeļveida ķermenī, kā arī citos smadzeņu apgabalos, kuri saistīti ar negatīvām emocijām. Pazeminās stresa hormona līmenis asinīs. Tādejādi, mandeļveida ķermeņa trauksmes signāls tiek apklusināts un tiek kavēta cīnīties vai bēgt reakcija saistībā ar to situāciju, ar kuru mēs strādājam, un organisms atgriežās miera stāvoklī. Atrodoties mierā stāvoklī, mēs spējam adekvāti uztvert notiekošo un pieņemt vislabākos lēmumus. Tādejādi, mēs apmācām smadzenes savadāk (ar mieru un atslābumu) reaģēt uz situācijām, kuras mums iepriekš ir izraisījušas stresa reakciju.

Regulāri ikdienā praktizējot EFT metodi, ar laiku mēs kļūstam arvien noturīgāki pret stresu, emocionāli stabilāki un līdzsvarotāki.

Uzzināt vairāk par šo metodi jūs varat mana grāmatā „Ceļš uz emocionālo veselību. Kā sakārtot sevi un savu dzīvi”.